|
|
|
|
HAKKINDA
|
|
Prof. Dr. Nazlı Eda Noyan (İzmir, 1974), sırasıyla Dokuz Eylül Üniversitesi, Bilkent Üniversitesi ve Florida Üniversitesinden burslu olarak grafik tasarım alanında lisans ve yüksek lisans derecelerini aldı. Türk melodram afişleri ve sosyal içerikli grafik tasarım üzerine yüksek lisans tezleri bulunmaktadır. UNICEF Gana’da tasarımcı stajyer olarak çalıştı. İstanbul Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsünde sanat tarihi dalında Türk sinemasında film jenerikleri tarihi konulu tezi ile doktor ünvanını aldı. Bahçeşehir Üniversitesi İletişim Fakültesinde Cizgi Film ve Animasyon Bolumunun kurucu baskanligini ve Iletisim Tasarimi yuksek lisans programinin kurucu direktorlugunu yurutmektedir. Farklı mecralarda serbest illustratör, tasarımcı ve yazar olarak çalışmaktadır.
Sanat ve tasarım geçmişi kent yaşamına dair sosyal konular ve etkileşimli grafik mecra araştırmalarına vurgu yapan çeşitli biçim ve içerikten oluşur. Farkındalık Haritası ve Ev Gerçekleri gibi işleri insan hakları gibi temel konular hakkında farkındalık ve tartışma ortamı yaratmak amacıyla paylaşımcı anlatı, merak, mizah, oyun, strateji ve etkileşimin tasarım ve kamusal alanda nasıl kullanılabileceği hakkında araştırmalar olmuşlardır.
Akademik çalışmaları, Türk sinemasında film afisleri ve film jenerikleri, tuvalet işaretleri, düğün fotoğrafları, kahve için tasarım, canlandirma belgesel gibi Türkiye’de görsel kültürün, tasarım nesnelerinin ve hareketli goruntunun belgelenmesi ve analizini kapsar. Kompozisyon, tipografi ve teknik gibi tasarım elemanlarına odaklanarak, tasarım motivasyonlarını ve sosyal anlamı belirli bir görme şeklinin semeresi olarak inceler.
Aynı zamanda Başka Diyarların Çocukları (2006 En İyi Kısa Animasyon, İstanbul Kısa Film Festivali), ulusal ve uluslararası festival ve sergilerde gösterilmiş İnce İnce İşledim ve ARTE ile CNC destekli, Maureen Furniss’in ‘A New History of Animation’ (Thames & Hudson, 2016) kitabında yer alan Bir Fincan Turk Kahvesi (2013 En Iyi Kısa Film Antalya Altın Portakal Film Festivali, En İyi Yabancı Kısa Film Seminici Film Festivali, İspanya) gibi ödüllü kısa animasyon filmlerinin yazar ve yönetmenlerindendir.
Son yıllarda işlerinin büyük bir bölümü sosyal temalı projelerden kişisel temalı olanlara kaymıştır. CDA Projects Galeri’de gerçekleşen kişisel sergileri O Küçük Köy ve DNA_nen sosyal temalarla kişisel hikayeleri birleştiren yapıya sahiplerdir. Işleri Türkiye’nin yanısıra ve Amerika, Almanya, Ukrayna, Birleşik Arap Emirlikleri, İngiltere gibi ülkelerde karma sergi, sanat fuarı ve müzayedelerde sergilenmiştir.
13 çocuk kitabının (Nar’ın Sanat Günlüğü Serisi, Gülçin, Hayatı Dokuyan İplikler Serisi) yazarı ve tasarımcısıdır. Nar'in Sanat Gunlugu cocuk kitabi serisi Turkiye'nin sanatci kadinlarinin tarihini isleyen 7 kitaplik bir seri iken, Iplikler Serisi toplumsal deger kavramlarini irdeleyen bir cocuk kitabi serisidir.
Şu anda “Kiz Kardeslerin Masali ” ve “Musfik Bir Ruya” isimli bir uzun bir kısa metraj film ile “Abidikler ve Gubidikler” isimli çocuk animasyon serisi üzerine çalışmaktadır. ANIMIST Animasyon Platformu ve Festivali’nin direktörü ve Girl Saw The Sea yapım şirketi ile Türkiye’de animasyon sektöründeki kadınları ele alan arşiv projesi “animasyonunkadinlari.org” kurucusudur. TRT EBATV Lise’de yayınlanan “Animasyon Kampı” programının yapımcısı ve TRTÇocuk danışmanlığı yapan NEN kızları ve yönetmen eşi Dağhan ile İstanbul’da yaşamaktadır. |
Küçükken en çok denize uzun uzun bakmayı, Cimcime’yi okumayı, çiçek yemeğini (karnabahar) ve marul salatasını, pazar konseri kuşağında Danny Kaye’i izlemeyi, anneannesinin bahçesindeki sardunyaları ve şeftali ağacını sulamayı, boncuk dizmeyi, kağıt bebeklerini ve ailesini severdi. Bunları hala çok seviyor. Bir de... yazmayı, çizmeyi, canlandırmayı, üniversitedeki öğrencilerini ve onlara öğretmeyi, tasarım ve sanatın her türünü, eşini ve kızları Nar Mina ile Mavi Lena’yı çok seviyor. Doğduğu ve büyüdüğü Ege’yi ve annesini her zaman çok özlüyor. |
|
|
|
|
ABOUT
|
|
Prof. Dr. Nazlı Eda Noyan (Izmir, 1974) earned her BA and MFA degrees in graphic design on scholarship from Dokuz Eylül University, Bilkent University and University of Florida. Her master thesis topics include posters of Turkish melodrama and graphic design for social good. Worked as an intern designer in UNICEF, Ghana. Received her Ph.D. degree from Istanbul Technical University with her thesis on film title design in Turkish cinema. She’s the founder head of Cartoon and Animation Department in Faculty of Communications and founder director of Communication Design MFA program in Bahçeşehir University, Istanbul. She has been working as a freelance illustrator, designer and writer in various magazines and books.
Her artistic and design background consists of diverse form and content with an emphasis to social issues in urban life and the explorations of interactive graphic mediums. Works such as Map of Awareness and Home Truths are designed as tools to create awareness and debate on human rights and disasters through narrative strategies, curiosity, humour and interactivity. They are investigations of how to utilize interactivity & participatory narration, accessibility, perceptibility, play and strategy in design and public space.
Her academic work includes the documentation and textual analysisof Turkish visual culture and design artefacts such as film posters and film titles of Turkish Cinema, WC signs, designs for Turkish coffee, the studio wedding photographs in Turkey, and animated documentary. By focusing on the design elements like composition, typography, figure-ground, technique and use, the motivations as well as social implications and significance are explored as the outcome of a certain way of seeing.
Her work also consists of videos like Finely Embroidered which is a personal reaction to various disorders taking place in Turkey. The video consists of drawings inspired from the daily Turkish newspaper photographs. These are combined with the fine embroidery made by her grandmother. She has also directed animated films such as “The Children of the Other Lands” (Best Animation Film Award, Istanbul Short Film Fest, 2006) and “A Cup of Turkish Coffee” (FR, TR co-production, supported by ARTE and CNC. Best Short Film Awards at 51st Golden Orange FF and 59th Valladolid Meeting Point 2013; mentioned in “New Contexts and Voices” chapter of A New History of Animation written by Maureen Furniss (Thames & Hudson, 2016).
In the recent years, her main body of work has moved from socially charged projects to very personal ones. Her last solo exhibition in CDA Projects Gallery dated 2010, That Little Village deals with a family album of those living in a little village. This is a place that lives and breathes, is already deceased, creepy, longed for, and far away and so close, amusing and dark. The exhibition merges social themes with personal stories and consists of digitally manipulated drawings and a video animation. NEN’s works have been exhibited in USA, Germany, Ukraine, United Arab Emirates and England as well as Turkey in many group exhibitions, art fairs and auctions.
She is the author and designer of 13 children's books (Nar’s Art Journal Series, Gulcin and Yarns Weaving Life Series) Nar's Art Journal is a children's book series of 7 books about artist women of Turksish art history. Yarns is a children's book series about social values.
She is currently working on two animated film projects, one of which is a feature animation “ Sisters' Tale” and an experimental animation “A Tender Dream” and produces a TV program called Animation Camp for TRT EBA. She is the director of Istanbul Animation Festival Animist and founder of Girl Saw The Sea productions as well as animasyonunkadinlari.org - an archive project for women of animation in Turkey. She lives in Istanbul with her two daughters and film director husband.
|
When she was little, she liked to take a long look at the sea, to read Stefi by Grazia Nidasio, to eat flower meal (cauliflower) and lettuce salad, to watch Danny Kaye on sunday TV concert broadcast, to water the sardines and the peach tree in her grandmother's garden, to bead, to play with her paper dolls and her family. She still loves them. She also loves writing, illustrating, animating, her students at the university and teaching them, all kinds of art and design, her husband and daughters Nar Mina and Mavi Lena. And she misses her mother and the Aegean, where she was born and she grew up.
|
|
|